Dit schooljaar was het eindelijk zover, de basisschool waar inmiddels alleen Fien nog op zit, is gestart met een continurooster. Ik heb er lang naar uitgekeken, maar ben ik er nog steeds blij mee nu we een half jaar verder zijn?
Vier keer per dag heen en weer
Sinds mijn infarct viel het me zwaar, het ge-heen-en-weer. Vier keer per dag heen en weer naar school, vier dagen in de week. Op de oude basisschool van Rivaro liet ik hem daarom vier keer in de week overblijven. Toen de overblijf in handen kwam van een kinderopvangorganisatie werd dit wel een prijzig grapje. Gelukkig bood de meest geweldige overblijfmoeder aan om kinderen op te vangen bij haar thuis voor een heel klein prijsje, waardoor we er toch gebruik van konden blijven maken. Toen we verhuisden naar onze huidige woonplaats liepen we tegen hetzelfde probleem aan. De overblijf was in handen van een kinderopvangorganisatie. En dus ging ik toch maar weer vier keer per dag heen en weer.
Verschillende modellen
Ik stond dus echt al een tijdje te springen om een continurooster. En nu was het eindelijk zover. Toen ik hoorde voor welk model ze hadden gekozen werd ik wel wat minder enthousiast. Want ja, er zijn dus verschillende modellen. De meeste scholen kiezen voor een model waarbij de kinderen op de woensdagmiddag gewoon nog vrij zijn. Onze school heeft echter gekozen voor het zogenaamde ‘5-gelijke-dagen-model’. De onder en bovenbouw gaan vijf dagen per week van 08.20 tot 14.00 uur naar school.
Andere begintijd
Nu hoor ik je denken “08.20 uur? Wat een gekke tijd?” Klopt. Het nieuwe schoolgebouw, waar de kinderen na de kerstvakantie zijn gestart, zit vlak naast de andere school van onze wijk. Het is ’s ochtends en ’s middags voor 1 school al een compleet verkeersinfarct rondom de school, zet 2 scholen naast elkaar en de chaos is compleet!
Onze school koos er dus voor om eerder te beginnen dan de andere school, om zo die chaos beperkt te houden.
Voordelen 5-gelijke-dagen-model
Weer even terug naar dat 5-gelijke-dagen-model. Het heeft natuurlijk zo zijn voordelen. Het is bijvoorbeeld wel fijn voor het ritme van de kinderen.
Ook is er wat meer tijd na school om te spelen of om iets anders te gaan doen.
Nadelen 5-gelijke-dagen-model
Maar er zitten ook nadelen aan. Als ik om 15.15 de kinderen op ging halen was Kaeden al wakker. Om 14.00 is hij dat zelden. En dat maakt het dus regelmatig lastig met ophalen.
Ook mis ik nu mijn tijd om te rusten in de middag. Daar blijft niet veel tijd meer voor over helaas.
Maar het belangrijkste nadeel is dat Fien die woensdagmiddag eigenlijk echt wel nodig had om bij te komen. Ze heeft ook zwemles op woensdag en dan kon ze net nog even wat rust nemen voor ze daarheen moest. Dat gaat nu niet meer. Het is nu een flinke dag school, even wat drinken en dan direct door naar zwemles. En dat trekt mijn kleutertje, die zich op school voor de volle 100% geeft, niet zo goed. Ze is echt al wel behoorlijk moe als ze om 14.00 uur uit is en dan nog zwemles er achteraan werkt niet zo goed.
Ik denk dat het continurooster sowieso wel zwaar is voor de kleintjes, tel daar de speelafspraakjes bij op en de eventuele sportlessen en ze zijn tegen het einde van de week echt gesloopt.
Dus wat vind ik van het continurooster?
Als Fien wat groter is en het allemaal wat beter trekt denk ik dat het haar uiteindelijk ook meer rust gaat geven. En Fien vind het hartstikke gezellig om met z’n allen op school te eten en om lekker buiten te spelen met haar vriendjes als ze haar broodje op heeft.
Nog even en dan heb ik straks 2 kinderen op school met een continurooster (duurt nog ruim een jaar, maar je ziet het, ik kijk er naar uit 😉 ). Wat een tijd heb ik dan voor mezelf!
Of het een aanrader is? Uiteindelijk zeker!